"Українська армія живе і бореться". Події визвольних змагань кінця 1919 – 1921 рр. – 10 клас
12 Жовтня 2023

Юлія Топольницька, історикиня і вчителька історії про: 

  • що таке "Трикутник смерті" та “Червоний імперіалізм”
  • чи дійсно більшовики вводили українську мову в установах та школах? 
  • політика більшовицької влади щодо українського села: трудові відносини, розкуркулення, Центральне управління таборів – ГУТАБ
  • підпільні методи боротьби армії УНР – перший зимовий похід армії УНР
  • Варшавська угода: Симон Петлюра узурпатор?
  • як більшовики через пропаганду зробили себе "визволителями"
  • як змінювалась лінія фронту у 1919-1920 рр.: "Диво на Віслі", "Лінія Керзона" та  Ризький мир;
  • два червоних терори в Криму у революційний період
  • другий зимовий похід жовтня-вересня 1921 року на чолі Юрком Тютюнником.

Питання і завдання для самоперевірки:

Поміркуйте, які факти з подій 1919-1921 рр. свідчать про те, що більшовики використовували методи "гібридної війни" проти України. Проведіть паралелі із сучасною російсько-українською війною.

Європейська геополітика та Україна у Першій світовій війні
25 Липня 2023

Вчителька історії Ната Чорна про те:

  • яким був світ напередодні світової війни та чому він забажав перетворень такою ціною?
  • які були союзи держав перед та під час війни
  • чому для українців ця війна була братовбивчою
  • до чого призвела війна

Питання на самоперевірку

  1. Чому українські землі опинилися в зоні інтересів протиборчих сторін у Першій світовій війні? 
  2. Чому Німецька імперія була зацікавлена в загарбанні Наддніпрянщини? 
  3. Чому інтереси українського народу не враховувалися протиборчими сторонами у Першій світовій війні?
"Перші совіти" – 10 клас
Ірина Вишня
Детальніше
30 Листопада 2023

Ірина Вишня, кандидатка історичних наук та вчителька історії розповідає про: 

  • "Мюнхенську змову" та "пакт Молотова – Ріббентропа"
  • об'єднання українських земель на початку Другої Світової війни: вигода для Сталіна
  • події "Золотого вересня" 
  • приєднання до УРСР Західної Волині та Східної Галичини – як саме "совєти" легалізовували свою владу
  • репресії та депортації Західних українських земель
  • хто такі "антирадянськи налаштовані елементи"
  • приєднання Північної Буковини, Хотинщини та Південної Бессарабії до складу УРСР та їх радянізація
  • ОУН як єдину організовану опозиційну силу на загарбаних "совєтами" землях

ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ

“Нас визволили, і нема на то ради”. Як відбувалась окупація Галичини "першими совітами". Локальна історія

"1939. Радянська окупація Західної України і кривава "братська" любов". The Документаліст

28 Липня 2023

Учитель історії Владислав Штегельський про:

  • створення Української Центральної Ради і її роль під час революції
  • Михайла "некоронованого короля України" Грушевського та підтримку революції культурною інтелігенцією
  • причини, чому діячі УЦР вірили, що росію вийде перебудувати на демократичну федеративну республіку, в якій кожна нація матиме свободу
  • тест "Хто ти з політиків: Винниченко чи Скоропадський?"
  • причини ослаблення імперської влади напередодні 1917 року
  • зміни, яких очікували українці: селяни, робітники, підприємці
  • нові українські партії: УСДРП, УПСФ та УПСР або соціал-демократичні робітники, соціалісти-федералісти та соціалісти-революціонери
  • як мобілізація часів Першої світової вплинула на самоорганізацію українських військових частин під час революції
  • загони "Вільного козацтва" – українська тероборона часів революції
  • суть Першого та Другого Універсалів, та чому після проголошення автономії довелося зробити крок назад

Завдання до уроку:

  1. Визначте основні причини революції. Якби ви були політиком, то як би ви запропонували розв'язати ці проблеми?
  2. Уявіть, що ви живете в 1917 році і маєте змогу вести щоденник чи власний блог. Спробуйте передати ті події у такому форматі.
  3. За допомогою google maps знайдіть якомога більше місць, пов’язаних з подіями та діячами 1917 року, вказаними в подкасті.
Українська революція. Другий етап: листопад 1917 - квітень 1918 року – 10 клас
30 Листопада 2023

Вчитель історії Владислав Штегельський про:

  • другий період існування Української Центральної Ради
  • хто такі більшовики та які вони мали “стосунки” з українцями
  • справжню та фейкову Українську Народну Республіку
  • що вимагала українська делегація від німецьких дипломатів
  • яким може бути справжній День Незалежності України

Завдання для самоперевірки:

  1. За допомогою Google-карт знайди місця, які пов'язані з подіями, про які був подкаст. Відміть, де в які з них тобі вже довелося відвідати, а де ще хочеться б побувати.
  2. Міністр іноземних справ Австро-Угорщини обурювався вимогам української делегації: "Хто тут взагалі переможець, а хто переможений". Ознайомся з умовами берестейського миру та визнач, які умови викликали таку реакцію міністра. Чи було це перемогою української делегації?
  3. Подумай над питанням: Чи була у УЦР альтернатива Берестейського миру?

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Чи була в УЦР альтернатива Берестейського миру". Відповідь обґрунтуй. Ми дамо фідбек на есе, без жодних оцінок. Розмір не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
7 Квітня 2023

Вчителька історії Ната Чорна про таке:

  • Східна Галичина, Західна Волинь, Західне Полісся, Холмщина і Підляшшя відходять у склад Польщі
  • утворення СРСР, окупація радянськими військами західноукраїнських земель
  • створення Української військової організації (УВО) та Організації українських націоналістів (ОУН)
  • ідеї Євгена Коновальця, Дмитра Донцова та Степана Бандери
  • акція “пацифікації“ або ”умиротворення”, яку польський уряд починає на українських землях у 1930-му
  • утворення Карпатської України

НАПИСАТИ ЕСЕ

Спробуйте написати есе на тему: “Чи змогло українське суспільство реалізувати ідеї національного розвитку Дмитра Донцова та Степана Бандери зі здобуттям незалежності?”. Ми обовʼязково дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Утворення Західноукраїнської Народної Республіки
31 Липня 2023

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • як маніфест про перебудову австро-угорської імперії вплинув на створення Української Держави
  • оголошення про утворення Української Держави Євгеном Петрушевичем та подальше невизнання Віднем
  • Листопадовий зрив (або чин) – "чорний лебідь" в історії Української держави
  • ухвалення Українською Національною Радою "Тимчасового закону про державну самостійність українських земель бувшої Австро-Угорської монархії", що встановив назву – Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР)
  • земельне та мовне питання в ЗУНР
  • утворення Української галицької армії (УГА)

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Порівняй перші заходи Української Національної Ради у 1918 р. та Української Центральної Ради у 1917 р. Що вони мають спільного? Чим відрізняються? У чому причини таких невідповідностей? Порівняйте обставини, за яких були створені УНР і ЗУНР. 
  2. Уяви, що Листопадовий зрив не відбувся. Поміркуйте, яка б доля могла чекати західноукраїнські землі.

На кожну ж цих тем можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Українська Держава Павла Скоропадського – 10 клас
Владислав Штегельський
Детальніше
30 Листопада 2023

Вчитель історії Владислав Штегельський про:

  • Гетьманат Павла Скоропадського
  • крінжові рішення керівників Центральної Ради
  • неоднозначну біографію Гетьмана
  • внутрішню та зовнішню політику Української Держави
  • як хороший піарник міг би врятувати Гетьманат від занепаду

Запитання до уроку:

  1. Порівняйте внутрішню політику УЦР та Гетьманату.
  2. Поміркуйте, як і чому різні верстви населення ставились до Павла Скоропадського.
  3. Історики по-різному інтерпретують політичні погляди Скоропадського – від автономіста до самостійника. На основі додаткових джерел, спробуйте знайти по 3 аргументи до двох позицій.

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Які були політичні погляди Скоропадського". Відповідь обґрунтуй. Ми дамо фідбек на есе, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
6 Квітня 2023

Вчителька історії Ната Чорна про таке:

  • періодизація Другої світової війни
  • причини початку війни
  • що таке реваншизм і нацизм в довоєнній Німеччині
  • чому світ нічим не зміг запобігти початку війни

НАПИСАТИ ЕСЕ

І спробуйте дати відповідь: Чи могло людство уникнути Другої світової війни? Чому?. Ваші роздуми надсилайте у формі для есе і ми дамо вам фідбек.

Якщо хочете, то перед написанням можете прочитати роботу Еріка Гобсбаума “Вік екстремізму:коротка історія ХХ віку, 1914–1991”. А саме розділ “Вік катастрофи”.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Польсько-українська війна 1918-1919 рр.
Юлія Топольницька
Детальніше
31 Липня 2023

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • чому поляки вважали Галичину історично польськими територіями?
  • боротьба українців за Галичину після Листопадового зриву
  • перші спроби співпраці ЗУНР з керівництвом Наддніпрянщини
  • Акт Злуки про об'єднання УНР та ЗУНР
  • роль Паризької мирної конференції у питання поділу земель Галичини між поляками та українцями
  • блискавичний наступ Української галицької армії – "Чортківську офензиву"
  • 25-річний дозвіл для Польщі на володіння Галичиною
  • включення Північної та Південної Бессарабії до королівства Румунія
  • включення Закарпатської України до складу Чехословаччини.

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Поміркуйте, чи вдалося б врятувати ЗУНР, якщо б українці погодились на пропозицію Бартельмі?

На цю тему можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Розстріляне відродження або Червоний ренесанс – 10 клас
26 Грудня 2023

Історикиня та вчителька історії Марія Воротило про:

  • як гуртувалися і творили українські митці у 1920-х
  • 1928. Ліквідація ВАПЛІТЕ та інших українських літературних обʼєднань
  • створення Спілки письменників України та гоніння у харківському будинку “Слово”
  • 1934. Заарештовані понад половина членів Спілки письменників України
  • у 1930-х роках знищили близько 80% творчої інтелігенції, яка працювала у минулому десятилітті

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо тобі написати есе "Якою була б українська культура, якби не було розстріляного відродження". А ми дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Українське питання в міжнародній політиці перед Другою світовою війною
17 Квітня 2023

Вчитель історії Євгеній Шелест допомагає розібратися із поняттям "українського питання":

  • хто і коли його вперше визначив і які рішення пропонував
  • як українське питання ставало дедалі важливішим у світовій історії першої половини ХХ ст.
  • та як досягло свого апогею 23 серпня 1939 року
  • і, звісно, поговоримо про найвідоміших злих геніїв ХХ століття – Гітлера та Сталіна – та їхню роль в українському питанні

НАПИСАТИ ЕСЕ

Пропонуємо написати есе на одну з трьох тем:

  1. Як ви розумієте “українське питання” у сучасній війні?
  2. Чому перемога жодної зі сторін у радянсько-німецькій війні не була зручною для українців?
  3. Що у вашому розумінні Другої світової війни змінилось для вас після сьогоднішнього випуску?

Наші вчителі з навчання письма обовʼязково дадуть фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Позиція українських політичних сил Наддніпрянщини щодо Першої світової війни
31 Липня 2023

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • як російська імперія маскувала свої загарбницькі плани щодо України під гаслами захистити "братів-слов’ян" від "німецьких варварів"
  • яких поглядів на участь у Першій світовій війні дотримувалися чотири табори політичної еліти Наддніпрянщини
  • Союз визволення України: відкрита підтримка Австро-Угорщини і Німеччини у війні
  • Соціал-демократ Симон Петлюра: підтримка у війні російської імперії
  • Товариство українських поступовців (ТУП): нейтральна позиція щодо війни, адже жодна із держав-учасниць не відстоює інтересів українського народу
  • Українська соціал-демократична робітнича партія (УСДРП): підтримка громадянської війни в росії та соціалістичні гасла
  • позиція Михайла Грушевського щодо війни
  • опіка над пораненими та хворими військовослужбовцями: вплив ТУП

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів у контексті подій доби Першої світової війни. (Михайло Грушевський, Симон Петлюра, Володимир Винниченко)
  2. Поміркуйте, яку з позицій політичних сил Наддніпрянщини ви вважаєте найбільш виграшною для України й українців. Якої б позиції дотримувались ви, якби опинились у тій добі і тих обставинах. Відповідь обґрунтуйте.
  3. Уявіть, що ви маєте змогу поспілкуватися з політичними діячами Наддніпрянщини початку ХХ ст. Якою б інформацією поділилися б ними?

На будь-яку з цих тем ти можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
“Великий терор” в Україні – 10 клас
Марія Воротило
Детальніше
27 Грудня 2023

Історикиня та вчителька історії Марія Воротило про:

  • захоплення влади Йосипом Сталіним
  • Голодомор, знищення церкви, розстріляне відродження та "Великий терор"
  • вибори з одним кандидатом
  • русифіковану шкільну освіту
  • будівництво Київської кінофабрики (сучасна Кіностудія імені Олександра Довженка)
  • радянську науку

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе "Навіщо потрібні вибори з одним кандидатом". Ми дамо відгук на твою пошту.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Передумови та початок німецько-радянської війни. "Тактика випаленої землі"
18 Квітня 2023

Вчитель історії Євгеній Шелест:

  • про перші роки Другої світової війни – із 1939 по 1941 роки
  • про передумови та причини початку німецько-радянської війни
  • детально зупиняється на 1941 році
  • пояснює, що таке "тактика випаленої землі" у виконанні більшовиків

Питання для самоперевірки:

  1. Як змінилось ваше уявлення про початок Другої світової після сьогоднішнього заняття?
  2. Яким ви бачите розв’язання українського питання сьогодні?
  3. Як ви б сформулювали ваше ставлення до Гітлера та Сталіна?
УНР у кільці фронтів: між більшовиками, білогвардійцями, Антантою і поляками
22 Серпня 2023

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • повстання Директорії УНР проти гетьмана Павла Скоропадського,
  • наступні спроби більшовицької росії встановити контроль над українськими територіями,
  • білогвардійці на чолі з Антоном Денікіним (прихильники російської монархії) беруть під контроль Донщину та Північний Кавказ, а також претендують на території України,
  • Директорія приймає вимоги Антанти,
  • Польща прагне здобути контроль над Східною Галичиною та усією Правобережною Україною.
  • повстанські рухи по всій території УНР.

Питання і завдання для самоперевірки:

  1. Відтворіть на лінії часу події осені 1918-1919 рр. Для створення можна використати застосунок "Канва" https://www.canva.com/uk_ua/stvoryty/infografika/timeline/ 
  2. Схарактеризуйте одним реченням історичних діячів залежно від їхньої ролі в подіях кінця 1918 – 1919 р.: С. Петлюра, В. Винниченко, Є. Петрушевич, А. Денікін, Н. Махно. 
  3. Придумайте гасло, від імені (Директорії УНР, більшовиків, денікінців, махновців) яке ви б використали, аби переконати українців підтримати ваш рух.

Що додатково почитати й подивитися:

  • Мапи, розроблені Українським інститутом національної памʼяті ("Україна у грудні 1918 року", "Польсько-українська війна 1918-1919 рр.", "Офензива на Київ-Одесу" про Київську катастрофу): https://uinp.gov.ua/tegy/karty 
  • Короткий документальний фільм про 1919 рік в українській історії від програми "Пишемо історію" https://www.youtube.com/watch?v=KE9a5e9s_Zo&t
  • Короткий документальний фільм про 1919 рік в українській історії від програми "Пишемо історію" https://www.youtube.com/watch?v=KE9a5e9s_Zo&t
  • Ключові військові операції Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=tuOac0E0DHU&t
  • Видатні командири Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=Pr3I6LMtxTw
  • Структура і формації Армії УНР https://www.youtube.com/watch?v=I_XqIQwsoGs
  • Про боротьбу козаків Холодноярської Республіки з більшовиками: Юрій Горліс-Горський, документальний роман "Холодний Яр"; Василь Шкляр "Чорний ворон. Залишенець" (екранізовано як "Чорний ворон", 2019).
Музика, що створила націю – 10 клас
Леся Юрчишин
Детальніше
30 Грудня 2023

Вчителька історії Леся Юрчишин розповідає про:

  • гімн України та духовний гімн України ("Боже великий, єдиний, нам Україну храни"),
  • пісні Українських січових стрільців ("Ой у лузі червона калина"), Організації Українських Націоналістів ("Зродились ми великої години") та Української повстанської армії ("Лента за лентою")
  • культурна дипломатія на прикладі "Щедрика"
Окупація України військами Німеччини та її союзників під час Другої світової. Рух опору
18 Травня 2023

Учитель історії Євгеній Шелест про те, як:

  • українські землі перебували в окупації з перших днів німецько-радянської війни
  • окуповану територію України німці поділили на дистрикт Галичину, Райхскомісаріат Україна, прифронтову зону та Трансністрію, яку передали Румунії
  • від самого початку вторгнення Гітлер не планував жаліти чи якось ощасливлювати українців державністю
  • війна на винищення, що її оголосили нацисти, не щадила нікого
  • Україна стала також місцем Голокосту
  • рух опору був неоднорідним і переслідував різні цілі: партизани боролись за повернення більшовицької влади Сталіна, січовики Бульби за відродження УНР, а бандерівці УПА хотіли створити свій варіант української держави
  • важким злочином стали вбивства воїнами Армії Крайової та УПА мирних українців та поляків у селах Волині

Євгеній також рекомендує до перегляду відео:

  1. Про волинську трагедію
  2. Про відносини ОУН та нацистів
  3. Загальний огляд німецької окупації
Пропагандистський ідеал радянської людини
31 Серпня 2023

Вчителька історії Леся Юрчишин розповідає про:

  • формування окремого батальйону Українських січових стрільців: 2 500 бійців проти 28 000 добровольців, які зголосилися
  • мобілізація полків в австро-угорській армії
  • вимоги до майбутніх "усусів": вступати могли лише юнаки, молодші за 21 рік, що не були призвані до австрійського війська або колись звільнені від військової фронтової служби
  • “українські Фермопіли” – бій за гору Маківка (весна 1915 року)
  • "найкривавіша" битва – бій на горі Лисоня (серпень-вересень) 1916 року
  • Листопадовий зрив/чин у Львові
  • австрійський архікнязь Вільгельм фон Габсбурґ Лотрінгена, відомий українцям як Василь Вишиваний
  • жіноча чота “Січові стрільці ІІ”
10 клас_історія України- Українська революція. Кінець 1918 – 1921 рр
28 Грудня 2023

Історик Владислав Штегельський розповідає про:

  • відновлення УНР та утворення ЗУНР. Акт Злуки;
  • переговори керівників Директорії з Антантою в Одесі;
  • про армію УНР: як вона намагалась і від більшовиків захищатись, і з селянськими загонами давати раду;
  • як Київ став губерніальним містом УСРР і відчув всі радощі "воєнного комунізму";
  • "Київська катастрофа": як у місті одночасно опинились військові Армії УНР, УГА та білогвардійці;
  • як Симон Петлюра та Юзеф Пілсудський уклали Варшавську угоду, а Галичина та Волинь стали польськими;
  • "Диво на Віслі" та Ризький мир як зрада Варшавської угоди;
  • чому ж УНР програла?

ЗАВДАННЯ

  1. Спробуйте зробити дослідження "Історична пам’ять про Українську Революцію". Оберіть власний населений пункт і знайдіть якомога більше назв вулиць, пам’ятників пов’язаних з подіями Української Революції.
  2. Подивіться трейлер фільму "Таємний щоденник Симона Петлюри". Як образ С. Петлюри поданий у совєцькому кіно? Чому його зображували саме так? Який образ Петлюри у сучасному кіно? Які кіно може формувати наш образ минулого?
  3. Послухайте подкасти інших авторок та спробуйте дати відповідь на питання "Чому УНР не змогла зберегти незалежність"?
Сталінізм та його наслідки для України. 30-ті роки ХХ ст.
1 Червня 2023

Вчитель історії Євгеній Шелест відповідає на два запитання:

  • що не варто забувати і пробачати українцям сталінізму?
  • як українці це пережили?

Поради для перегляду та прочитання

  • Фільми: “Поводир” та “Ціна правди”
  • Книга: "Чорна книга комунізму"

Запитання для самоперевірки

  1. Чому боротьба з куркулями ослабила сільське господарство?
  2. Які галузі промисловості більше розбудовувались в ході індустріалізації?
  3. Яка кінцева мета більшовиків? Чи досяжна вона, на вашу думку?
Пропагандистський ідеал радянської людини
31 Серпня 2023

Вчителька історії Леся Юрчишин розповідає про:

  • що таке пропаганда?
  • чому священники та віряни стали класовими ворогами?
  • як Різдво, Великдень та день Святого Миколая адаптували під комуністичні цілі та цінності?
  • історія Гелі Маркізової - бурятської дівчинки у костюмчику “морячки”, що спочатку була інструментом пропаганди, а зрештою була репресована
  • система ідеологічного виховання дітей - жовтенята, піонери та комсомольці
  • пропаганда навіть в математичних задачах
Що в кінці 19 ст. читали люди без вищих освіт: лубочна література та безоплатні бібліотеки в Наддніпрянській Україні – 10 клас
26 Березня 2024

Вчителька історії Інна Ковалишена розповідає про:

  • 01:12 Якими були українці у 19 столітті: стан освіти;
  • 03:08 Як ситуацію з освітою змінило скасування кріпацтва та поява земських шкіл;
  • 04:09 Про лубочні книги: популярні видання та переспіви українських авторів;
  • 07:11 Українці видавці лубочних книг
  • 09:30 Про читацький клуб Христини Алчевської
  • 11:39 Поширення безоплатних бібліотек
Чому Україна потрапила в склад тоталітарної імперії СРСР. 1917–1923 роки
6 Червня 2023

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • утворення УНР
  • Акт злуки Української Народної Республіки та Західноукраїнської Народної Республіки
  • утворення більшовиками Української Соціалістичної Радянської Республіки
  • війну між більшовицькою армією та армією Директорії
  • політику “воєнного комунізму”
  • голод 1921-1923 років
  • Денікінський режим
  • утворення комуністичних партій
  • утворення Союзу Радянських Соціалістичних Республік

Завдання

Складіть лінію часу, на якій послідовно вкажіть основні державні утворення на цій території впродовж 1917-1923 років.

Як українці допомагали будувати російську імперію від XVII ст. і до ХІХ століття – 10 клас
27 Вересня 2023

Вчитель історії Євгеній Шелест про те:

  • чи був елемент "зради" у діях українців, що сприяли російській імперії?
  • "відтік кадрів" київського та чернігівського духовенства до московського патріархату
  • реформи московського патріарха Никона та наступний розкол
  • Епіфаній Славинецький: модернізація православ'я
  • Стефан Яворський: Екзарх російської православної церкви
  • Феофан Прокопович: перетворення церкви на чиновницьку службу
  • підтримка московських царів козацькими старшинами та вихідцями з козацьких родів
  • Олексій Розумовський: співправитель російської імперії
  • Олександр Безбородько: канцлер російської імперії
  • Віктор Кочубей: вплив на Олександра І та рішення під час війни з Наполеоном

Питання і завдання для самоперевірки:

  1. В яких сферах суспільного життя проявили себе українці на московії?
  2. Хто з цих персонажів, на вашу думку досяг найбільшого впливу з точки зору історії?
  3. Чи можна когось із них називати зрадниками України? Чому?
Андрей Шептицький – 10 клас
27 Березня 2024

Вчителька історії Ірина Вишня розповідає про:

  • 01:48 Як третій син польського графа (у хрещенні Роман) вирішив стати священником
  • 04:31 Чому Шептицький обрав русинську частину свого родоводу?
  • 08:00 Як митрополит підтримував підприємницькі проєкти українців
  • 11:09 Політична діяльність Шептицького
  • 13:40 За що польська влада затримала митрополита?
  • 17:23 Чому совєти так боялися Шептицького?
  • 18:58 Як митрополит дав наказ греко-католицьким священникам та ченцям переховувати євреїв у монастирях під час Голокосту
  • 21:56 Чому Андрею Шептицькому досі надали звання Праведника народів світу за порятунок євреїв? І чому митрополита досі не беатифікували (зарахування до лику блаженних)

ДОДАТКОВІ МАТЕРІАЛИ

НАПИСАТИ ЕСЕ

Митрополит Андрей Шептицький казав: «Більшу послугу робить чоловікові й народові той, хто вчить його виправляти свої помилки, ніж той, хто вчить його гордитись і тішитися славою чи величчю минулих поколінь». На твою думку, які помилки вчив виправляти українців митрополит протягом свого життя? Напиши коротке есе на 100-150 слів. Твій твір перечитають наші вчителі та дадуть на пошту фідбек. Дуже чекаємо твоїх думок.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Тоталітаризм, українізація та планова економіка. Україна у складі СРСР 1920-х років
20 Червня 2023

Вчителька історії Ната Чорна про:

  • що таке тоталітаризм і які риси йому притаманні
  • як формувався цей режим в Радянському Союзі, частиною якого стала Україна
  • політику воєнного комунізму
  • Нову економічну політику (НЕП)
  • українізацію як інструмент закріплення влади Комуністичної партії
  • як Йосип Сталін виборював собі лідерство у партії після Леніна
  • курс на індустріалізацію та згортання НЕП, створення планової економіки
  • як перебування у складі тоталітарної країни вплинуло на історичний розвиток українського народу

Завдання

Пропонуємо скласти таблицю з двох колонок. В першій колонці перерахуй характеристики тоталітаризму, а в другій – визнач історичні факти чи процеси в СРСР у 20-х роках ХХ століття, які підтверджують наявність кожної з характеристик у політичній системі цієї держави.

Діяльність Директорії. Антигетьманське повстання
30 Вересня 2023

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • чим "узурпатор" Скоропадський не влаштовував українців
  • утворення опозиційного руху (Український національно-демократичний союз, майбутній Український національний союз) на чолі із Володимиром Винниченком
  • утворення Директорії для антигетьманського повстання
  • підтримка повстання (та Директорії) селянами та усусами (Січовими Стрільцями)
  • зречення влади Скоропадським та відновлення Української Народної Республіки
  • відмінність політики Директорії від політики гетьмана
  • "трудова інтелігенція" або "нетрудові експлуататорські класи" - український варіант більшовизму Директорії
  • як більшовицька політика Директорії могла унеможливити Злуку
  • Акт Злуки УНР і Західноукраїнської Народної Республіки (ЗУНР) в Соборну Україну
  • що відбувалося в Києві у день Соборності 22 січня 1919 року, у річницю ухвалення ІV Універсалу Центральної Ради про державну самостійність УНР
  • як Трудовий конгрес затвердив акт про створення єдиної Соборної України та висловився проти встановлення в Україні радянської форми правління

НАПИСАТИ ЕСЕ

Напиши есе на тему "Яким був вплив соціалістичної Директорії - позитивним, чи радше негативним". Відповідь обґрунтуйте. Ми дамо фідбек на есе, без жодних оцінок. Розмір теж не регламентуємо.

ДОДАТКОВІ ДЖЕРЕЛА

  1. Директорія: хто, чому, як? Історична правда.
  2. Падіння Скоропадського та створення Директорії УНР. Машина часу.
  3. Українська держава гетьмана Павла Скоропадського. Пишемо історію.
Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*
Головна українська рада, Союз визволення України, Загальна Українська рада
25 Липня 2023

Історикиня та вчителька історії Юлія Топольницька про:

  • яку позицію займали західноукраїнські політичні сили у Першій світовій війні
  • чи намагались і чи вдалося їм налагодити співпрацю із політичною елітою Наддніпрянщини
  • якою була діяльність Головної української ради, Союзу визволення України та Загальної української ради

НАПИСАТИ ЕСЕ

  1. Ознайомившись із діяльністю ГУР, ЗУР і СВУ, підтверди чи спростуй думку, що історія – циклічна. Чи виникли у тебе паралелі із подіями в сучасній Україні? 
  2. Поміркуй, які засоби ти б використав/-ла, аби зацікавити міжнародну спільноту українським питанням? Як би займався/-лася просвітницькою роботою з українцями та українками, аби спонукати їх до усвідомлення своєї ідентичності?

На кожну ж цих тем можеш прислати нам есе. Ми його прочитаємо та дамо фідбек.

Додати есе
.docx, .doc, .pdf (до 5Mb)*